k buurt oktober 2018 toegankelijkheid scan
In het kader van en in opdracht van https://1104enzo.nl/
hebben wij een toegankelijkheidscan van de K buurt gedaan.
|
01
Gooisekant
Het eerst opgeleverde, meest noordelijke gedeelte:
Openbare ruimte is goed toegankelijk, voldoende opritten, woningentree gelijk met niveau straat, brede voordeuren. Wanneer in de toekomst parkeerplaatsen aangewezen en ingericht worden als rolstoelparkeerplaats is er nergens voldoende ruimte om deze te laten voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijn. De aanleg en maatvoering van de parkeerplaatsen gaat uitsluitend uit van parkeerplaatsen met strandaard-afmeting.
Het als tweede opgeleverde, zuidelijker gedeelte:
Opritten van de straat naar het trottoir ontbreken, hoogteverschillen tussen woningentree en straat nemen naar het zuiden toe geleidelijk aan toe. In de bocht van de hoofdstraat is, door een dubbele op- en afrit de stoep te smal. Ook hier uitsluitend ruimte voor standaard (geen rolstoel) parkeerplaatsen. Hier vinden we ook, anders dan in het eerste deel, privé-parkeerplaatsen op eigen terrein, tegen de woningen aan.
Aanbevelingen:
- stoep ter plaatse van op- en afritten verbreden - op logische plaatsen op- en aritten realiseren |
Kolfschotenstraat, Kemminkhorstweg, speeltuin Hollandse Linde,
Kuilsenhofweg, Kagelinkkade, Kneppelweg, Kloekhorststraat, Koppenburglaan,
Krimpertplein, Kormelinkweg,
Openbare ruimte:
De staat van onderhoud is slecht tot zeer slecht. Veel hobbels en kuilen, ongelijke tegels, zowel de straten, trottoirs, fietspaden als de binnengebieden en het openbaar groen en speelplaatsen in de wijk. Voorlopig algemeen advies voor dit hele gebied: opnieuw bestraten en herprofileren.
Het basketbal/tafeltennisveldje is niet toegankelijk. Er zijn geen
integraal-toegankelijke toestellen in het speeltuintjes, alle bankjes hebben
standaardhoogte, te laag voor mensen die wat lastiger overeind kunnen komen.
Langs de Kneppelweg, langs het water, zijn de stoepen echt te smal.
Op andere plaatsen in de wijk worden iets bredere stoepen vaak geblokkeerd
door fietsen en scooters.
Er zijn over het algemeen op de meeste plaatsen voldoende opritten
tussen straat en stoep, maar vele zijn onbruikbaar omdat daar een
vuilinzamelpunt is of er een paal staat (al dan niet met geparkeerde fietsen
of scooters)
Een aantal vuilinzamelpunten is niet toegankelijk. |
Op het Krimpertplein ontbreken aan de westzijde de opritten van het
fietspad naar het voetgangersgebied.
Hier vonden we twee woningportieken, elk verborgen in een nis, zonder vrije ruimte buiten de toegangsdeur. Dus echt niet toegankelijk, en mogelijk zelfs onveilig. |
De woningtoegankelijkheid in de hele buurt is niet van deze tijd, en
dus onvoldoende.
Ook bij de woningen op de begane grond zijn de woningtoegangsdeuren smaller en de drempels hoog. Bij de gestapelde woningen vinden we krappe portieken. De gebouwen hebben geen lift. Veel bergingen zijn onbereikbaar door smalle gangen en krappe bochten.
Een aantal woningen hebben een oplaadvoorziening voor een scootmobiel
buiten, aan de gevel. Scootmobiels worden hier gestald onder een dekzeil, en
tegen diefstal beveiligd met een zwaar kettingslot. In de wijk zijn ook nog
enkele scootmobielsafes te vinden.
De voorzieningen in de wijk, huisartsenposten, wijkzorgkantoren,
kantoor van de woningcorporaties, Ala Kondre, zijn geen van allen goed
toegankelijk.
Bij Ala Kondre zou een permanente oprijplaat geplaatst moeten worden
verbetervoorstellen:
- gebied herprofileren en opnieuw bestraten - openbaar groen en speelvoorzieningen toegankelijk maken - op- en afritten vrijhouden van afval en obstakels - voorzieningen toegankelijk maken |
Buitenruimte. Geen openbare
ruimte maar eigen weg:
De bestrating is in matige staat kuilen en hobbels.
Op het terrein voor het complex, waar ook de parkeerplaatsen zijn, is
een klein parkje, dat prima geschikt zou kunnen zijn om even een luchtje te
schepen. Het parkje is slecht toegankelijk: smalle paden met krappe bochten,
geen oprit vanaf de straat naar de ingang. Bankjes zijn onbereikbaar of te
laag.
Parkeerterrein met ongeveer honderd plaatsen.
Twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen bij de hoofdingang van het complex. Het aantal voldoet wel aan de richtlijnen, maar lijkt, gezien de functie van het complex wat weinig. Op het bord bij de gehandicaptenparkeerplaatsen hangt een briefje met een plaatje van een parkeerschijf en de tekst: voor invalide, maximaal 2 uur. De parkeervakken die aangewezen zijn als AGP’s zijn van standaardafmetingen, er is geen transferruimte voor een rolstoel. Ze voldoen dus niet aan de richtlijnen. Het briefje bij de parkeerplaatsen zou op de openbare weg waarschijnlijk geen waarde hebben.
verbetervoorstellen:
- bestrating verbeteren - parkje opknappen en toegankelijk maken - meer algemene gehandicaptenparkeerplaatsen - alle gehandicaptenparkeerplaatsen voldoend aan de richtlijnen |
Onze Wereld, Crescendo, Blauwe Lijn,
Altra College
Wi Eegi Kerki Vikaash
Openbare ruimte:
De inrichting van het gebied lijkt
niet af.
Op het terrein achter de scholen wordt binnenkort gestart met de bouw van woonwijkje Mi Oso Deels Stelcon platen, trottoir tussen de scholen en de kerk is smal.
Bij halen en brengen van kinderen veel
auto’s, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
De looprouten tussen Henriëtte
Rolandhosthuis en Kameleon loopt ofwel langs Wi Eegi Kerki, ofwel langs/over
het Kraaiennestpad.
Beide routes zijn nu niet optimaal toegankelijk, en niet helemaal veilg.
De scholen lijken allemaal toegankelijk,
behalve het Altra College (hoge drempel)
Het Cruijff court aan Kraaiennestpad /
Kormelinkweg is niet toegankelijk. Om bij de openbare fitnessapparatuur te
komen zou een oprit vanaf het fietspad gemaakt moeten worden
De begane grond van Vikaash is
redelijk toegankelijk, maar heeft geen rolstoeltoilet.
Er is geen lift naar de bovenverdieping.
verbetervoorstellen:
- verkeerssituatie verbeteren - trottoir verbeteren en verbreden - toegankelijkheid Altra verbeteren - oprit naar Cruijff court - toegankelijke veilige route tussen Kameleon en HRH realiseren |
Sporthal met twee ingangen, kennelijk gescheiden accommodaties.
Entrees en nooduitgangen van de sporthal zijn niet toegankelijk. Hoge
drempels.
|
De bushalte is toegankelijk gemaakt (verhoogd en met geleidelijnen)
Er is alleen een toegankelijke route naar de bushalte vanaf het
Kraaiennestpad.
De route vanaf de sporthal en Mi Oso-kant is niet toegankelijk.
verbetervoorstel:
- route tussen Mi Oso en bushalte toegankelijk maken |
07 Kelbergen
Kelbergen is, evenals Kantershof (21, zie
verderop), een wijkje met
laagbouwwoningen, met gescheiden verkeersstromen. De woningen zijn alleen
toegankelijk via voet- en fietspaden, parkeerplaatsen zijn overdekt, op ten
opzichte van de woningingangen verdiept liggende parkeerterreinen.
Kelbergen heeft 11 van deze parkeerkuilen. Op het parkeerniveau vindt ook de afvalinzameling plaats.
De routes tussen de
parkeerkuilen en het niveau van de woningentrees zijn maar deels
toegankelijk.
Op veel plaatsen trappetjes met steile fietshellingen. Op andere plekken heel smalle hellingbanen met krappe haakse bochten, die alleen bedoeld lijken voor de mini-containers.
Op enkele plaatsen zijn
goede hellingbanen gerealiseerd. Deze worden echter niet zelden geblokkeerd
door mini-containers.
De
bewegwijzering binnen de wijk ontbreekt op veel plaatsen waar je ‘m wel nodig
hebt.
De wijk is uitgestrekt en onoverzichtelijk. Dan is goede bewegwijzering een must.
verbetervoorstellen:
- realiseer overal toegankelijke hellingen - maak een fysieke afscheiding tussen de verkeersruimte onder aan de hellingen en de afvalinzamelplaatsen, of markeer deze ruimte door middel van een kruis en rolstoelsymbool (duurzaam en duidelijk zichtbaar) - verbeter de bewegwijzering |
De vrije ruimte onder de balkons en de betonnen dragers van de
balkons minder dan 230 cm. De stoep eronder loopt gewoon door.
Er hoort een waarschuwingsmarkering, zodat je bijvoorbeeld iemand met een visuele beperking er niet per ongeluk tegenaan loopt. De balkons, en ook het terras aan de achterzijde, zijn makkelijk opklimbaar. (Geen toegankelijkheids-, maar een veiligheidsprobleem).
verbetervoorstel
- laat de stoep niet doorlopen onder de balkons, met goede markering |
Op enkele logische plaatsen ontbreken opritten, maar over het
algemeen zitten ze wel op de plekken waar je ze zou verwachten.
Bij vele opritten is ook de huisvuilaanbiedlocatie. Afval en toegankelijkheid gaan niet samen. Containers belemmeren de doorgankelijkheid, afval zorgt voor lekke banden. De opritten markeren met een duidelijk zichtbaar rolstoelsymbool zou al een verbetering betekenen.
De drempel bij de woningtoegangsdeuren is veel hoger dan 20 mm.
verbetervoorstellen:
- opritten toevoegen - de opritten bij aanbiedlocaties voor huisvuil markeren |
Vooral in de 3e Kekerstraat wordt het trottoir op veel
plaatsen gedeeltelijk geblokkeerd met geparkeerde auto’s, plantenbakken,
fietsen e.d.
In deze wijk ontbreken de opritten vrijwel volledig, en de opritten
die er zijn zitten op onlogisch plaatsen of bij de huisvuilaanbiedlocatie.
Afval en toegankelijkheid gaan niet samen. Containers belemmeren de doorgankelijkheid, afval zorgt voor lekke banden. De opritten markeren met een duidelijk zichtbaar rolstoelsymbool zou al een verbetering betekenen.
De drempel bij de woningtoegangsdeuren is veel hoger dan 20 mm.
De basketbalkooi is totaal ontoegankelijk.
verbetervoorstellen:
- opritten verplaatsen en toevoegen - de opritten bij aanbiedlocaties voor huisvuil markeren |
11 Bijlmermuseum
Kikkenstein, Kruitberg, Kleiburg
Maaiveld:
Over het algemeen goed toegankelijk en redelijk onderhouden.
Bij het parkeerterrein van Kikkenstein/Gooioord een de Groesbeekdreef
ontbreekt bij het korte trappetje een leuning. De uitrit van het
parkeerterrein richting maaiveld is
nog steeds niet definitief ingericht (STELCON-platen. Er is hier nog
steeds een vrije doorgang naar de fiets- en voetpaden, terwijl autoverkeer
alleen via de dienwegen mag rijden.
Speeltuintje
Bij het speeltuintje tussen Kikkenstein en Kruitberg is voor de inrichting gekozen voor natuurlijke materialen. De begroeiing is bamboe, de bodem is bedekt met houtsnippers. Bamboe zorgt, door zijn snelle groei, voor onveiligheid, tenzij er regelmatig gesnoeid wordt. De grond van het speeltuintje is altijd vervuild met rommel, glasscherven etc. Dit is nooit helemaal uit de houtsnippers te verwijderen. Onveilig, onhygiënisch, en risico op lekke banden.
verbetervoorstellen:
- regelmatig snoeien - veilige en hygiënische gebonden bodembedekking |
Fort
Kraaiennest
De toegankelijkheid van de speeltuin van fort Kraaiennest is slecht. Het grootste deel van het terrein is niet rolstoelbereikbaar. Geen speeltoestellen die geschikt zijn voor kinderen met een beperking. Het rolstoeltoilet in het servicegebouwtje is buiten gebruik. verbetervoorstellen: - speeltuin toegankelijker maken in overleg met de speeltuinbende - huisje opknappen |
Mama
Aisa
Het eiland van Mama Aisa in de Grubbezee is alleen bereikbaar via een trappetje. |
Toegankelijkheid hoofdentrees
flatgebouwen vanaf het maaiveld
|
Kikkenstein
De grofvuil-inzamelplekken bevinden zich op de stoep vlak voor de flat. Afval en toegankelijkheid gaan niet samen. De vrije doorgang wordt geblokkeerd, en glas en andere rommel zorgen voor lekke banden.
Hoofdentrees niet op maaiveldniveau.
Drie hoofdentrees met nummerkiezers en brievenbussen op binnenstraatniveau Plaatsing nummerkiezers niet volgens richtlijnen. Vanaf het maaiveld openbaar toegankelijk via trappen, of via twee hellingbanen aan de achterzijde van de flat. Toegang tot de flat vanaf de hellingbaan met klapdeuren. In de binnenstraat op meerdere plaatsen klapdeuren. De nummering van de flat is logisch, bij elke hoofdentree is in principe met plakcijfers aangegeven bij welke huisnummers deze hoort. Bewegwijzering naar de overige nummers ontbreekt. De bewegwijzering naar de hellingbanen is onduidelijk.
Conclusie: niet integraal toegankelijk.
verbetervoorstel:
- hoofdentrees verplaatsen naar maaiveld - automatische (schuif) deuren - goede bewegwijzering |
Kruitberg
Vijf hoofdentrees De nummering van de flat is logisch, bij elke entree is duidelijk aangegeven bij welke huisnummers deze hoort. Globale bewegwijzering naar de overige nummers.
Eerste: (1101-1905)
Hoofdentree met brievenbussen en nummerkiezer op maaiveldniveau Plaatsing nummerkiezer niet volgens richtlijnen.
Tweede en derde: (2106-3921)
Hoofdentrees met brievenbussen en nummerkiezers via trap. Entree op maaiveldniveau via garage. Toegangsdeur tot garage met nummerkiezer slecht vindbaar en slecht toegankelijk. Route in de garage is onveilig en slecht toegankelijk. In garage opnieuw entree met nummerkiezer. Plaatsing nummerkiezers niet volgens richtlijnen.
Vierde en vijfde: (4122-4928 en 5129-5936)
Hoofdentrees met brievenbussen en nummerkiezer op maaiveldniveau Plaatsing nummerkiezers niet volgens richtlijnen.
Conclusie: de tweede en derde entree zijn niet integraal
toegankelijk.
verbetervoorstellen: - bij alle entrees automatische (schuif) deuren - hoofdentrees 2 en 3 verplaatsen naar maaiveld - goede bewegwijzering - als de toegankelijke route naar deze entrees via de garage gaat moet de entreedeur naar de garage duidelijk vindbaar en herkenbaar zijn als entree. - toegankelijkheid bij deze entree en in de garage verbeteren. |
Kleiburg
Vijf hoofdentrees, alle op maaiveldniveau
Drie aan de kant van het parkeerterrein, twee aan de achterzijde, met
de entreedeur in een onderdoorgang.
Aanbellen bij alle entrees met een nummerkiezer. Brievenbussen met de inwerpopening aan de buitenkant van het gebouw.
De nummering van de flat is
niet erg logisch, bij elke entree is wel duidelijk aangegeven bij welke
huisnummers deze hoort. Bewegwijzering naar de overige nummers ontbreekt.
-verbetervoorstellen:
- bij alle entrees automatische (schuif) deuren - goede bewegwijzering
We hebben bij deze onderzoeken niet gekeken naar de toegankelijkheid
van de galerijen en de woningen.
|
12 Kameleon
Bij de bouw van Kameleon is extra aandacht besteed aan de
toegankelijkheid in het kader van Woonservicewijk K-plus.
De winkeltoegangen zijn in principe vlak, het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen rond het gebouw voldoet aan de richtlijnen, er staan een paar bankjes, en er werden geleidelijnen aangebracht.
Aan de geleidelijnen is inmiddels wel het één en ander veranderd,
meestal in goed overleg met PGZO en met inzet van ervaringsdeskundigen.
De geleidelijnen rondom Kameleon voldoen inmiddels aan de richtlijnen, de routes zijn in principe over het algemeen veilig, met uitzondering van de Kruitberghofzijde. De stoep is hier te smal. Er staan hier altijd uitstallingen, pallets en geparkeerde fietsen op of vlak langs de geleidelijnen. Maar ook verder rondom het gebouw, waar de stoep breed genoeg is, worden de geleidelijnen vaak geblokkeerd.
In en rond winkelcentrum Kameleon ontbreken openbare toiletten, en er
is ook geen rolstoeltoilet.
De (loop) route tussen Henriëtte Roland Holst en Kameleon voldoet nog niet aan de richtlijnen. Er is niet één route die over de hele afstand goed toegankelijke en veilig is, inclusief voldoende rustmogelijkheden.
aanbevelingen:
- verbreed het trottoir aan de Kruitberghofzijde - communiceer regelmatig het belang van het vrijhouden van de geleidelijnen - realiseer in of bij Kameleon een goed, ruim integraal toegankelijk toilet, voorzien van een eurosleutel. - verbeter één (loop)route tussen Kameleon en HRH |
Laagbouw met hoven en straten.
De opritten van straat naar stoep zijn vrijwel allemaal bij de
huisvuilaanbiedlocaties. Afval en toegankelijkheid gaan niet samen.
Containers belemmeren de doorgankelijkheid, afval zorgt voor lekke banden.
De opritten markeren met een duidelijk zichtbaar rolstoelsymbool zou al een verbetering betekenen. De hoven hebben veelal maar aan één kant een directe op- en afrit.
We hebben hier ook gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken
aangetroffen die niet voldoen aan de richtlijnen: onvoldoende veilige vrije
transferruimte, geen oprit naar de stoep.
verbetervoorstellen:
- opritten toevoegen op logische plaatsen - de opritten bij aanbiedlocaties voor huisvuil markeren |
14-1 Laag Kouwenoord
Recent nieuw gebouwd, rijtjeshuizen met trappetjes bij de voordeur.
Geen van alle integraal toegankelijk, dus. De huizen zouden wel rolstoeltoegankelijk
zijn via de tuin en de achterdeur, maar bij de poorten naar de binnentuinen
is vrijwel nergens een oprit.
aanbeveling:
- een toegankelijke route met goede oprit vanaf de straat naar de poorten naar de binnentuinen zou er tenminste nog voor zorgen dat de achterkant van de woningen toegankelijk wordt - opritten vrijhouden van afval en grofvuil |
14-2 Klieverink
Gloednieuwe wijk, deels nog in aanbouw.
Geen enkele woning is toegankelijk, overal trappetjes bij de voordeuren. De gestapelde appartementen aan de kant van de Kromwijkdreef hebben geen lift, de portieken zijn ook alleen maar bereikbaar via een trap. En ook in deze wijk zijn de poorten naar de binnentuinen vaak niet vanaf de straat toegankelijk, en worden opritten geblokkeerd door afvalcontainers.
aanbeveling:
- een toegankelijke route met goede oprit vanaf de straat naar de poorten naar de binnentuinen zou er tenminste nog voor zorgen dat de achterkant van de woningen toegankelijk wordt. - opritten vrijhouden van afval en grofvuil |
15,
16, 18, 19 torens Kralenbeek,
Kempering, Klieverink Kouwenoord
De hoofdentrees van alle vier de torens zijn voorzien van
automatische schuifdeuren. De entrees zijn vlak, de entreehallen en
lifthallen ruim.
De openbare ruimte rond de torenflats is wisselend qua onderhoud en
toegankelijkheid.
Merkwaardig is dat het eerste stukje stoep rond de flat steeds in een aparte tegel met een eigen opsluitband is uitgevoerd. De overgang tussen deze ‘binnenring’ en de rest van de stoep is niet altijd vlak. De gebouwen hebben alle een laad-losplaats bij de hoofdentree. Deze zijn niet bruikbaar voor de bedrijfsunits, aan de andere zijde van de flats. aanbevelingen: - verbeter de stoepen rond de flats, maak deze vlak en ruim genoeg, en voorzie in goede laad- losgelegenheid nabij de bedrijfsunits. |
Kralenbeek
Openbare ruimte is rommelig en niet vlak. Voor de hoofdentree ligt een pleintje met een muurtje eromheen. De entree is daardoor slechts via een vrij smalle doorgang, langs de fietsenrekken, bereikbaar. Zandvlakte voor de bedrijfsruimtes, kennelijk gebruikt als laad-losplaats.
aanbevelingen:
- verbeter de stoep rond de flat - realiseer een goed laad-losplaats - pak het pleintje voor de hoofdentree aan |
Kempering
Niet alle paden naar de flat zijn toegankelijk (MORA) Flinke hoogteverschillen tussen de binnenring rond de flat en de overige stoep.
aanbevelingen:
- verbeter de stoep rond de flat - maak de paden naar de flat toegankelijk |
Klieverink
Door de trappen aan de zijde van het Kantershofpad is de flat niet makkelijk bereikbaar vanaf dit fietspad. Er ontbreekt een goede oprit, en de route naar de flat loopt vlak langs het afvaleiland. Afval en toegankelijkheid gaan niet samen. Wellicht is er een beter toegankelijke route te realiseren door het verhoogde deel langs de flat te verbreden, een deel van de trappen weg te halen, en daar een goed toegankelijke hellingbaan aan te leggen. Er is geen bruikbare laad-losplaats voor de bedrijfs- /winkelunits. aanbevelingen: - realiseer een goede laad-losplaats - verbeter de route tussen Kantershofpad en hoofdentree |
Kouwenoord
De stoep rond de flat is op veel plaatsen erg smal en niet vlak. De op- en afritten om over het trottoir heen van de dienweg naar de parkeerplaats / laad-losplek van de flat te komen zijn erg steil. |
17 Moskee
De hoofdroute naar de ingang loopt via een trappartij.
Er is wel een goede hellingbaan, die ook vanaf het fietspad (Kantershofpad) toegankelijk is. De opritten naar de stoep vanaf de Karspeldreefkant zijn niet allemaal in orde.
aanbeveling:
- opritten nazien en verbeteren |
20 SayHeay
(tijdelijk) wooncomplex voor werkende jongeren.
PGZO heeft geadviseerd over de toegankelijkheid.
Op advies van PGZO zijn hier ook één of twee rolstoelwoningen gerealiseerd. Het blijkt in de praktijk echter heel lastig om hiervoor kandidaten te vinden die ook binnen het profiel passen. |
Kerkzaal, kinderdagverblijf, maatschappelijke voorzieningen.
Breed voetgangersgebied voor de verschillende entrees.
Opritten vanaf het fietspad zijn aanwezig. De hardstenen dorpels van de entrees vormen een hoogteverschil van meer dan 20 mm. Dit is niet op te lossen in de bestrating.
aanbeveling:
- realiseer permanente metalen oprijplaten bij de entrees (tranenplaat, vastgeschroefd) |
22 Bonte Kraai
Ook na de verbouwing is dit buurthuis nog steeds niet voor iedereen
toegankelijk en bruikbaar.
De entree is verbeterd en er is een MIVA-ruimte gerealiseerd met een
eigen rolstoeltoilet, maar:
- alle meubilair in het buurthuis (ook in de MIVA-ruimte) is validistisch - grote zaal is ontoegankelijk en onbruikbaar - MIVA-ruimte is te klein voor PGZO - rolstoeltoiletten voldoen niet aan de richtlijnen - bovenverdieping is ontoegankelijk |
23
Koornhorst
Entree is toegankelijk.
Bij de bezoekerstoiletten zijn redelijk bruikbare rolstoeltoiletten, deze zijn niet als zodanig aangegeven, maar voldoen ook niet aan de richtlijnen. |
We hebben niet het hele complex kunnen schouwen.
De entrees van basisschool samenspel zijn door te groot hoogteverschil ontoegankelijk.
Deze school zou bijvoorbeeld zonder aanpassingen niet geschikt zijn
als stemlokaal.
aanbeveling:
- zorg voor een vlakke entree door het schoolplein plaatselijk op te hogen |
25 Kantershof
Kantershof is, evenals Kelbergen (07)
een wijkje met laagbouwwoningen, met gescheiden verkeersstromen. De
woningen zijn alleen toegankelijk via voet- en fietspaden, parkeerplaatsen
zijn overdekt, op ten opzichte van de woningingangen verdiept liggende
parkeerterreinen.
Kantershof heeft 13 van deze parkeerkuilen. Op het parkeerniveau vindt ook de afvalinzameling plaats.
De routes tussen de parkeerkuilen en het niveau van de woningentrees
zijn maar deels toegankelijk.
Op veel plaatsen trappetjes met steile fietshellingen. Op andere plekken heel smalle hellingbanen met krappe haakse bochten, die alleen bedoeld lijken voor de mini-containers.
Op enkele plaatsen zijn goede hellingbanen gerealiseerd. Deze worden
echter niet zelden geblokkeerd door mini-containers.
De bewegwijzering binnen de wijk is op veel plaatsen goed, maar
ontbreekt ook op een aantal plaatsen waar je ‘m wel nodig hebt.
De wijk is uitgestrekt en onoverzichtelijk. Dan is goede bewegwijzering een must.
verbetervoorstellen:
- realiseer overal toegankelijke hellingen - maak een fysieke afscheiding tussen de verkeersruimte onder aan de hellingen en de afvalinzamelplaatsen, of markeer deze ruimte door middel van een kruis en rolstoelsymbool (duurzaam en duidelijk zichtbaar) - verbeter de bewegwijzering |
Algemeen:
Op- en afritten
Ook met een rollator, (elektrische) rolstoel of scootmobiel moet je
van de straat op het fietspad of de stoep, of van het fietspad de stoep op
kunnen komen.
Daarom moeten er op logische plaatsen goede op- en afritten zijn. Breed genoeg, zonder hoogteverschillen, zonder gootje, en niet te steil. We hebben op veel plaatsen geconstateerd dat op- en afritten ontbreken, niet in orde zijn, of niet op de goede plaats liggen. Van een aantal hebben we al een melding openbare ruimte gemaakt.
Veel op- en afritten worden gecombineerd met de aanbiedlocatie voor
huisvuil (kliko’s of grofvuil)
Afval en toegankelijkheid gaan niet samen. De route wordt geblokkeerd, en glas zorgt voor lekke banden. We pleiten ervoor om op- en afritten altijd te voorzien van een markering, bijvoorbeeld van een kruis en een rolstoelsymbool. (wel duidelijk en duurzaam, natuurlijk)
Entrees
Bij een aantal gebouwen waar (openbare) voorzieningen zijn gevestigd
is de entree door een hoogteverschil van meer dan 20 mm niet toegankelijk.
Soms kan dit opgelost worden door de bestrating op te hogen, maar dat is niet
altijd mogelijk, bijvoorbeeld door een hoge (hardstenen) dorpel.
In zo’n geval worden vaak losse oprijplaten toegepast. Dat blijkt in de praktijk vaak geen garantie voor toegankelijkheid. Ligt de plaat er niet, kom je toch niet binnen, ligt de plaat verkeerd kan een gevaarlijke situatie ontstaan. En losse platen hebben ook de neiging kwijt te raken of gestolen te worden. Wij pleiten dan ook altijd voor permanente oplossingen. Ophogen van de straat dus, en als dat niet kan een metalen (tranen)plaat die permanent wordt vastgeschroefd.
Gehandicaptenparkeerplaatsen
Een gehandicapten parkeerplaats, ook één op kenteken, moet voldoen
aan de richtlijnen. Zo’n parkeerplaats moet ook ruimte bieden om met een
rolstoel bij de auto te komen, bij het portier, én bij de bagageruimte. En er
moet bij de parkeerplaats een oprit zijn naar de stoep.
Langsparkeerplaatsen zijn alleen geschikt als gehandicaptenparkeerplaats mits er geen doorgaand verkeer is. Op veel plaatsen binnen de K-buurt zijn alleen parkeerplaatsen van standaardafmetingen, zonder ruimte voor uitbreiding. Bij een aantal van de gehandicaptenparkeerplaatsen in de K-buurt is geen oprit vlakbij.
Verkeersdrempels
Verkeersdrempels kunnen prima fingeren als op- en afrit, mits ze
rolstoelvriendelijk zijn uitgevoerd en mits de stoep ter plaatse vrij is van
obstakels.
Vaak is de rug van een drempel vlak, horizontaal en op het niveau van de stoep. Prima, als de drempel inderdaad over voldoende breedte vlak doorloopt tot de stoep, en er geen vuilniscontainers, palen met fietsen, bomen of straatmeubilair staat. |
VN-Verdrag
inzake de rechten van personen met een handicap
Artikel 9 Toegankelijkheid 1. Teneinde personen met een handicap in staat te stellen zelfstandig te leven en volledig deel te nemen aan alle facetten van het leven, nemen de Staten die Partij zijn passende maatregelen om personen met een handicap op voet van gelijkheid met anderen de toegang te garanderen tot de fysieke omgeving, tot vervoer, informatie en communicatie, met inbegrip van informatie- en communicatietechnologieën en –systemen, en tot andere voorzieningen en diensten die openstaan voor, of verleend worden aan het publiek, in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Deze maatregelen, die mede de identificatie en bestrijding van obstakels en barrières voor de toegankelijkheid omvatten, zijn onder andere van toepassing op: a. gebouwen, wegen, vervoer en andere voorzieningen in gebouwen en daarbuiten, met inbegrip van scholen, huisvesting, medische voorzieningen en werkplekken; b. informatie, communicatie en andere diensten, met inbegrip van elektronische diensten en nooddiensten. 2. De Staten die Partij zijn nemen tevens passende maatregelen om: a. de implementatie van minimumnormen en richtlijnen voor de toegankelijkheid van faciliteiten en diensten die openstaan voor, of verleend worden aan het publiek, te ontwikkelen, af te kondigen en te monitoren; b. te waarborgen dat private instellingen die faciliteiten en diensten die openstaan voor, of verleend worden aan het publiek aanbieden, zich rekenschap geven van alle aspecten van de toegankelijkheid voor personen met een handicap; c. betrokkenen te trainen inzake kwesties op het gebied van de toegankelijkheid waarmee personen met een handicap geconfronteerd worden; d. openbare gebouwen en andere faciliteiten te voorzien van bewegwijzering in braille en in makkelijk te lezen en te begrijpen vormen; e. te voorzien in vormen van hulp en bemiddeling door mensen, met inbegrip van begeleiders, mensen die voorlezen en professionele doventolken om de toegang tot gebouwen en andere faciliteiten, die openstaan voor het publiek te faciliteren; f. andere passende vormen van hulp en ondersteuning aan personen met een handicap te bevorderen, teneinde te waarborgen dat zij toegang hebben tot informatie; g. de toegang voor personen met een handicap tot nieuwe informatie en communicatietechnologieën en -systemen, met inbegrip van het internet, te bevorderen; h. het ontwerp, de ontwikkeling, productie en distributie van toegankelijke informatie- en communicatie-technologieën, en communicatiesystemen in een vroeg stadium te bevorderen, opdat deze technologieën en systemen tegen minimale kosten toegankelijk worden. |
Nederland heeft het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een
handicap geratificeerd, en verplicht zich daarmee mogelijk te maken dat gehandicapten op voet van gelijkwaardigheid
met anderen deel kunnen nemen aan alle aspecten van de samenleving.
Door ratificatie van dit VN-verdrag erkent ook Nederland integrale Toegankelijkheid als universeel mensenrecht. Toepassen van toegankelijkheidsrichtlijnen is maatwerk. Inbreng vanuit ervaringsdeskundigen is voor werkelijke integrale toegankelijkheid onontbeerlijk. De in dit kader aangegeven aanbevelingen daarom graag uitwerken in overleg met het Platform Gehandicapten. |
MORA
K-buurt vanaf 08072012
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Reacties
Een reactie posten